Páli Noémi

Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention



February 2020

This course has been created for teachers who want to understand group dynamics and how they affect the classroom. Tensions, alliances and relationship struggles among students can interfere with learning and create an unfavorable school environment. Participants will learn about the various types of conflict and how to use them as an opportunity for growth. Through hands-on, practical activities which can be immediately applied to the classroom, participants will improve their own ability to model and encourage active listening, empathy and emotional literacy among today's students - and tomorrow's active citizens. By the end of the course, participants will enjoy a greater awareness of their students' emotional needs and behavior and will have the skills to promote stronger classroom relationships and a more positive climate in school – for teachers AND students.
https://www.teacheracademy.eu/course/conflict-management-emotional-intelligence-and-bullying-prevention/

ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ


A mobilitás helyszíne: Olaszország, Firenze
Kurzusszervező: Europass Teacher Academy
A mobilitás időpontja: 2020. február 9-14.

Cél:
Tanfolyami választásomat egyrészt a szakmai megújulás, másrészt az intézményvezető-helyettesi pozíció hatékonyabb ellátásának igénye ösztönözte. A Bajai III. Béla Gimnáziumban 15 éve tanítok angol nyelvet, valamint 5 éve látom el az intézményvezető-helyettesi feladatokat. A XXI. századi változások - a felgyorsult világ elvárásai mások, a tanulás-tanítás folyamatában a tanulók és szülők igényei, hozzáállása változott – arra inspiráltak, hogy önismereti készségeimet, képességeimet fejlesszem, felfrissítsem módszertani eszköztárámat szaktanárként, illetve elsajátítsak olyan technikákat, melyekkel a tantestület tagjainak motivációs szintjét, s ezzel a diákokét is egyben, sikeresen emelhetem. Azért esett a választásom a „Conflict Management, emotional intelligence and bullying prevention” képzésre, mert  egyrészt úgy gondoltam, nemzetközi környezetben, tapasztalt szakértők bevonásával szeretnék korszerű tudást kapni arról, hogy hogyan azonosítsam pontosan, és hogyan kezeljem hatékonyan az emocionális és viselkedési problémákat iskolai környezetben: a diákok és a kollégák körében egyaránt. Másrészt egy jelenleg futó Erasmus KA2-es pályázatunk témája a testi és lelki egészség, s szerettem volna tájékozottabb lenni a témában, hogy hatékonyabb munkát végezhessek a projektben. A leírásban azt találtam, hogy a kurzus során olyan tudást sajátíthatok el, amely stratégiákat nyújt a pozitív viselkedés megerősítésében, és ez az amire szükségem van. Úgy érzem, hogy a tanári pályán egyre inkább azok a képességek kerülnek előtérbe, válnak szükségessé, amelyekkel ez a tanfolyam foglalkozott, hiszen konfliktuskezeléssel, a csoportdinamikai folyamatok ellenőrizésével napi szinten kell foglalkoznunk vezetőként, osztályfőnökként és szaktanárként egyaránt. Mindez gyakran nemcsak megnehezíti a szaktárgyi tudás átadását, de a közösség hangulatára is komoly hatással van. Emellett úgy gondoltam, az angol nyelv gyakorlására, nemzetközi tapasztalatcserére, szakmai kitekintésre is remek lehetőséget nyújt a kurzus.

Felkészülés:
A mobilitásra való felkészülés időszakában tanulmányoztam a kurzus tematikáját. Felvettem a kurzusszervezővel a kapcsolatot, megkötöttük a képzési és a minőségbiztosítási szerződéseket. A kiutazás előtt a tanárunk felvette velem a kapcsolatot és elküldte az előzetes feladatokat. Ennek alapján a következőkkel készültem: egy bemutatkozó prezentációt állítottam össze, mely fókuszált az intézményre, a tantestületre, a diákokra és személyemre egyaránt. Az önértékelési és tanfelügyeleti igényfelmérés a tanfolyam tematikájába illeszkedő eredményét is belefoglaltam a prezentációmba. Az iskoláról és a diákéletről szóló részt a gyerekek munkája alapján készítettem, azt gondoltam így tudok teljesen hiteles lenni. A felkészülés része volt az utazás megtervezése, az olasz kultúra tanulmányozása, Firenze kulturális lehetőségeinek feltérképezése, a szálláslehetőségeknek való utánajárás, és a biztosítás megkötése is.

Résztvevők:
A csoportban 10-en voltunk: 6 pedagógus Spanyolországból (3 iskola), 2 pedagógus Finnországból (1 iskola), 1 pedagógus Németországból (1 iskola) és jómagam Magyarországról. A többség középiskolában tanít, hárman általános iskolában. A tanított szaktárgyak tekintetében nagyon változatos volt a felhozatal: matematika, fizika, természetismeret, hittan, alsós tanító, ének, biológia, fizika – nyelvtanárként csak én dolgozom a résztvevők közül.


Tudás-, készség- és képességfejlesztés
A tanfolyam kezdetén a résztvevők bemutatkozása és a közös ismerkedés után, már az első napon belekezdtünk az ismeretek elsajátításába. Érdekes és tanulságos volt megismerni az eltérő oktatási rendszereket, és meghallgatni a kollégák bemutatkozó előadásait. A képzőnk fantasztikus lelkesedéssel látott neki közös munkának. Az elkövetkező napokban az előadások mellett többségben voltak azok a szerepjátékok, amelyek alapjai a mindennapi iskolai életünkből hozott, valós helyzetek voltak, és amelyekkel ki-ki otthon, a saját iskolájában küzdött. A képzés tematikája rendkívül szerteágazó volt, a pozitív pszichológiától a tanári kiégésig, valamint az érzelmi intelligenciától az iskolai konfliktusokig és iskolai zaklatásig számos témával foglalkoztunk. A képző igyekezett az adott terület legfrissebb kutatási eredményeit bemutatni, és a csoporttal megvitattuk, hogy ezek hogyan hasznosíthatók a mindennapi munkában. Ehhez nagyon sok gyakorlati feladatot, hasznos segítséget és ötletet is kaptunk, amelyeket a csoport további új gondolatokkal egészített ki. 

Egy egészen új megközelítésből volt képes láttatni az előadónk a konfliktusok és az érzelmi intelligencia szerepét ezekben a helyzetekben. Az egész kurzus vezető gondolata a pozitív pszichológia és az aktív hallgatás technikája volt, amelynek hatását a szerepjátékok során a saját bőrünkön (érzelmeinken) is érezhettük. Ezek mellett számos olyan hasznos gyakorlati ötlettel gazdagodhattunk, amelyek átültethetők a saját gyakorlatunkba is. A képzés utolsó előtti napján szinte teljes egészében az iskolai zaklatás problémáját jártuk körül, azok különböző formáival foglalkoztunk. Ezeken a foglalkozásokon is azon volt a hangsúly, hogy megértsük a zaklatást kiváltó okokat, illetve ráébresszük a zaklatókat, hogy amit csinálnak, az milyen következményekkel jár a közösségre és az egyes gyerekekre nézve. Mint minden egyes helyzetben a hét során, az előadó hangsúlyozta, hogy ezek a problémák az adott csoport, közösség problémái, és minden közösségnek megvan az ereje és képessége, hogy megoldja ezeket a problémákat, a tanár szerepe elsősorban a megoldás elősegítése.

Pozitív oktatás, tanulás
A szakemberek szerint feltűnően romlott a középiskolai és felsőoktatásban részt vevő diákok mentális állapota az elmúlt évtizedekben. Az új megközelítés fókuszában az áll, hogy hogyan lehet a negatív gondolkodásmódon változtatni és a tanulásban egy optimista hozzáállást kialakítani a diákok körében. Kiemelkedően fontos a paradigmaváltás:
A „What’s wrong?” megközelítés helyett „What’s right with you?”!
A rugalmas alkalmazkodóképesség összetevői:
·       a rugalmas gondolkodási képesség,
·       érzelmek felismerésére és szabályozására való képesség,
·       önuralom.
·       optimizmus
·       realista szemlélet
·       önbizalom
·       szemléletváltásra való képesség
·       magas érzelmi intelligencia
·       empátia
·       ítélkezésmentes hozzáállás
·       képesség a segítség-kérésre
·       kudarcok, hibázások bevállalásának képessége
Azt, hogy az iskolának lehet szerepe abban, hogy mentálisan milyen állapotban vannak a gyerekek, nem lehet vitatni. Más kérdés, hogy a gyerekek mentális állapota fő prioritás kell, hogy legyen ma vagy sem. Ugyanakkor nap, mint nap láthatjuk, hogy a jó lelkiállapotnak igenis szerepe van a tanulásban, a tanulás felé való elkötelezettségben és az eredményességben is. Mindezt tanárként is megtapasztaljuk az iskolában. Az, hogy mennyire érezzük jól magunkat egy adott munkahelyen, milyen lelkiállapotban vagyunk, milyenek a kapcsolataink, alapvető befolyással van a teljesítményünkre. Lelkiállapotunkat pedig a fent felsorolt tényezők pozitívan tudják befolyásolni.

Érzelmi intelligencia
Érzelmi intelligencia alatt az emóciók érzékelésének, kontrollálásának és megértésének képességét értjük. Az életben való sikereink nem csak az értelmi képességeinktől függnek. A fejlett érzelmi intelligenciának számos pozitív hatása van. Általánosságban elmondható, hogy a gyermekek és a tinédzserek között az érzelmi intelligencia pozitív korrelációt mutat a megfelelő társadalmi interakciókkal, a társas kapcsolatokkal, és negatívat a társadalmi normákkal szembeni devianciákkal és az antiszociális viselkedéssel. A felnőttek esetében a magas érzelmi intelligencia összefüggésben van a társadalmi képességek jobb önérzékelésével és a sikeresebb interperszonális kapcsolatokkal, miközben ezek az emberek kevésbé agresszívak és kevesebb a problémájuk. Ez a fajta intelligencia a humánerőforrás-szakemberek és a munkaadók számára is értékes kompetencia, a szakmaiság mellett ugyanis a személyiségjegyeknek is fontos szerepe van a kiválasztásnál. Az iskolapadból kikerülve a fiatal felnőttek ezt már az állásinterjún megtapasztalhatják, mivel az EQ-t, hasonlóan az IQ-hoz, tesztekkel mérik, de ez már abban megnyilvánul, hogy az adott jelölt tart-e mondjuk szemkontaktust, vagy hogy nyíltan, őszintén kommunikál-e, ami sokkal fontosabb, mint mondjuk egy motivációs levél vagy egy ajánlás. Érzelmeink, hangulataink kontrollálása nagyon fontos a stresszes, bonyolult munkahelyi szituációkban.

Mindfulness – tudatos jelenlét


Egy olyan tudatosságot takar, mely során a figyelmünket ítélkezésmentesen a jelen pillanatra, a jelen történéseire irányítjuk. Az éber tudatot nyitottság, elfogadás és nagyobb együttérzés jellemzi.





Gyakorlatok:
1, Ismerjük fel a gondolatainkat
Ha megjelenik a “Nem vagyok elég jó.” gondolata vagy önhibáztatásba, panaszkodásba kezdenénk, álljunk meg egy pillanatra és szánjunk néhány percet arra, hogy rögzítsük ezek csak a fejünkben megszülető gondolatok.
2, Relaxáljunk
A gondolatainkra a testünk is reagál. A negatív gondolatok üss vagy fuss stresszreakciót válthatnak ki. Lazítsuk el a testünket és használjuk a légzésünket. Figyeljük meg, hogy milyen érzés a belégzés, majd a kilégzésnél engedjük ki a negatív gondolatokat, képzeljük el, hogy a levegővel együtt távoznak a szervezetünkből.

Erőszakmentes kommunikáció
Az erőszakmentes kommunikáció modelljét Marshall B. Rosenberg PhD. klinikai szakpszichológus, Carl Rogers tanítványa, nemzetközileg elismert békeközvetítő az 1960-as években fejlesztette ki, hogy segítse az embereket abban, hogy nagyobb együttérzéssel és világosabban (kevesebb félreértéssel) tudjanak egymással kommunikálni. Az EMK modell négy lépése a megfigyelés (fizikai reakció, szavak a fejben), az érzés (megállapítás), a szükséglet (minden viselkedés mögött van egy szükséglet) és a kérés. Ezek tudatosítása és kifejezése segíti az önmagunkkal és a másik féllel való kapcsolódást.

Problémamegoldás 7 lépése
1 A probléma azonosítása
2. Megoldási lehetőségek gyűjtése
3. A megoldási lehetőségek értékelése
4. Mindenki számára megfelelő megoldás kiválasztása
5. Megvalósítás
6. Időpont kijelölése az értékelésre
7. A siker ünneplése

Konfliktus vagy zaklatás?
Egy-egy szituációt a szülők és pedagógusok mindennapos konfliktusnak értékelnek, s ezzel tompítják annak fontosságát, mondván, „mindenki szokott vitázni”. Éppen ezért nagyon fontos meglátni azt, hogy mégis mi a különbség egy-egy konfliktus vagy vitás helyzet, illetve az iskolai bántalmazás között. Az iskolai bántalmazás (bullying) minden esetben egy ismétlődő jelenség, amelyet szándékosan, előre tervezetten hajt végre a zaklató. A gyakorlatban tehát azt látjuk, hogy van egy gyermek, akit időről-időre csúfolnak, megvernek vagy kiközösítenek. A bántalmazás hátterében elképzelhetetlenül sokféle jellemző állhat. Bántják, mert ő az „új gyerek”, a „legfiatalabb gyerek”, a „gazdag gyerek”, a „szegény gyerek”, a „magas gyerek” vagy éppen az „alacsony gyerek”. De gyakran válik áldozattá az az iskolás is, aki tehetséges, mert ezáltal kiemelkedik a többiek közül, vagy aki zárkózott, csendes, hisz ő pedig „furának” számíthat a többiek szemében. A veszekedést és a zaklatást meg lehet különböztetni egymástól annak mentén is, hogy a felek milyen intenzív érzelmeket élnek át. Jellemzően egy konfliktus esetén mindkét résztvevő azonos intenzitású érzelmeket él meg, például mindketten egyformán dühösek egymásra a vitás kérdés kapcsán. Ezzel szemben a bullying esetén az érzelmek sokkal intenzívebben jelennek meg az áldozatnál. Tehát a bántalmazott gyermek érzései – például a szomorúság, a düh vagy akár a szégyen – hosszú időn át és nagyon erőteljesen állhatnak fenn.

Hasznos linkek:
Increasing Motivation
https://positivepsychology.com/growth-mindset-vs-fixed-mindset/
https://www.mindtools.com/pages/article/autonomy-mastery-purpose.htm
https://www.gettingsmart.com/2016/08/15-actionable-strategies-for-increasing-student-motivation-and-engagement/
https://www.cultofpedagogy.com/student-motivation/
Mindfulness
https://www.youtube.com/watch?v=GVWRvVH5gBQ&list=PLkww2r0gig8_UI5QQq2Y_ktjeJ5kpMBH1&index=15
https://www.mindful.org/
Resilience:
https://www.teacheracademy.eu/blog/developing-resilience-for-the-challenges-of-school/
Positive Schools
https://www.teacheracademy.eu/blog/strategies-for-a-more-positive-school-environment/
Emotional and Social Intelligence
http://ei.yale.edu/  (Mood Meter, RULER, etc)
Social and Emotional Learning
https://www.youtube.com/watch?v=DqNn9qWoO1M&list=PLkww2r0gig88UxRwpD8K7Qz6ERjyeay-X&index=59&t=0s
https://casel.org/about-2/
Conflict Management Techniques
https://www.youtube.com/watch?v=v4sby5j4dTY&list=PLkww2r0gig88UxRwpD8K7Qz6ERjyeay-X&index=54
KIVA anti-bullying program
http://www.kivaprogram.net/parents/
Dialogue Circles
https://www.youtube.com/watch?v=qTr4v0eYigM&list=PLkww2r0gig88UxRwpD8K7Qz6ERjyeay-X&index=43

Szabadidő:
Szabadidőmben felfedeztem a város múzeumait, templomait, piacait; gyönyörködtem a román, gótikus és reneszánsz építészet eddig csak könyvekből ismert épületeiben és műalkotásaiban. A szabad délutánok lehetővé tették, hogy Firenze jó néhány híres látnivalóját felkeressem, s megcsodáljam (Palazzo Pitti, Vecchio Híd,  Palazzo Vecchio  Duomo di Santa Maria del Fiore, Piazzale Michelangelo, San Miniato al Monte bazilika, Piazza del Signoria). 






Az iskola kettő fakultatív városnéző programot is szervezett, melyeket kettő munkatársuk vezetett, akik kiváló idegenvezetőnek bizonyultak, hiszen olyan információkat is elárultak a városról, olyan helyekre vittek minket, melyeket az útikönyvekben nem találhatunk.
A hétvégén szervezett kirándulásokon vehettünk részt. Én egy egész napos túrát választottam: San Gimiano, Siena és Chianti szépségeit láthattam. Páratlan kulturális élményekben volt részem.
Összegzés:
Az egy hét nagyon gyorsan véget ért, és bár alaposan megismerkedhettünk több nagyon jó módszerrel, azonban ahhoz túl rövid volt a rendelkezésre álló idő, hogy ez a megközelítés napi rutinná tudjon válni. Kiemelkedő volt az a módszertani megközelítés, mely önmagában is sok ötletet adott a saját módszertani eszköztár megújítására. Úgy gondolom, hogy a képzés önbizalmat és lendületet adott ahhoz, hogy azt az eddigi passzív tudást, amiről korábban hallottam, olvastam, felszínre hozza és bátrabban használjam ezeket a technikákat a jövőben, és elegendő muníciót jelentett ahhoz, hogy új úton induljak el.
A többnemzetiségű összetétele a csoportnak is nagyon inspiráló volt, és érdekes volt meghallgatni, hogy ki milyen körülmények között dolgozik, milyen megoldási stratégiákat használ nemzeti, intézményi vagy akár egyéni szinten. Fontos munkakapcsolatokra tettem szert, amit remélem a jövőben kamatoztatni tudok majd, sok kedves embert ismertem meg és szereztem új ismerősöket, barátokat. 



A kurzus utolsó napján megkaptam a tanfolyam látogatást igazoló dokumentumokat, oklevelet és az Europass mobilitás aláírt, lepecsételt példányát.

A kurzusszervező intézmény által kínált szálláslehetőségek közül egy városközpontban levő többszobás önálló apartmant választottam, melyen egyetemista hallgatókkal osztoztam. Az iskola és a szállás központi elhelyezkedése lehetővé tette, hogy gyalog járjam be a város nevezetességeit.
Összegezve az egyhetes tanulmányi utat: az Erasmus+ tanári mobilitás Firenzében eltöltött ideje igen hasznos volt számomra. Úgy gondolom, hogy a kint megszerzett tudást és tapasztalatokat nagyszerűen tudom hasznosítani az itthoni iskolai munkám során, és nem utolsósorban az angol munkanyelv segítette nyelvi fejlődésemet is. Elmondhatom, hogy szakmai látóköröm a képzés végére jelentősen kiszélesedett, és számtalan új ötlettel, inspiráló gondolattal gyarapodtam, amelyek egy része az én intézményemben is megvalósítható, és a napi munkám részévé tud válni. Az átadott technikák segítséget nyújtanak a tanulók hatékonyabb kezelésében, valamint a kollégákkal és a szülőkkel való közös hang és párbeszéd kiépítésében.

Disszemináció:
Bemutató órák
Tavaszi Pedagógiai Napok – műhelymunkák
Érzékenyítő foglalkozás a tantestületnek
Szaktanácsadói műhelymunkák
Az Erasmus+ KA229 Iskolai Együttműködések keretében futó projekt partnereinek videókonferencia: a projekt feladataihoz kapcsolódó ismeretanyag továbbadása

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift.” (Bill Keane)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon