Páli Noémi
February 2020
This course has been created for teachers who want to understand group dynamics and how they affect the classroom. Tensions, alliances and relationship struggles among students can interfere with learning and create an unfavorable school environment. Participants will learn about the various types of conflict and how to use them as an opportunity for growth. Through hands-on, practical activities which can be immediately applied to the classroom, participants will improve their own ability to model and encourage active listening, empathy and emotional literacy among today's students - and tomorrow's active citizens. By the end of the course, participants will enjoy a greater awareness of their students' emotional needs and behavior and will have the skills to promote stronger classroom relationships and a more positive climate in school – for teachers AND students.
https://www.teacheracademy.eu/course/conflict-management-emotional-intelligence-and-bullying-prevention/
ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ
https://www.teacheracademy.eu/course/conflict-management-emotional-intelligence-and-bullying-prevention/
ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ
A
mobilitás helyszíne: Olaszország, Firenze
Kurzusszervező: Europass
Teacher Academy
A
mobilitás időpontja: 2020. február 9-14.
Cél:
Tanfolyami választásomat egyrészt
a szakmai megújulás, másrészt az intézményvezető-helyettesi pozíció hatékonyabb
ellátásának igénye ösztönözte. A Bajai III. Béla Gimnáziumban 15 éve tanítok
angol nyelvet, valamint 5 éve látom el az intézményvezető-helyettesi feladatokat.
A XXI. századi változások - a felgyorsult világ elvárásai mások, a
tanulás-tanítás folyamatában a tanulók és szülők igényei, hozzáállása változott
– arra inspiráltak, hogy önismereti készségeimet, képességeimet fejlesszem, felfrissítsem
módszertani eszköztárámat szaktanárként, illetve elsajátítsak olyan
technikákat, melyekkel a tantestület tagjainak motivációs szintjét, s ezzel a
diákokét is egyben, sikeresen emelhetem. Azért esett a választásom a „Conflict
Management, emotional intelligence and bullying prevention” képzésre, mert egyrészt úgy gondoltam, nemzetközi
környezetben, tapasztalt szakértők bevonásával szeretnék korszerű tudást kapni
arról, hogy hogyan azonosítsam pontosan, és hogyan kezeljem hatékonyan az
emocionális és viselkedési problémákat iskolai környezetben: a diákok és a
kollégák körében egyaránt. Másrészt egy jelenleg futó Erasmus KA2-es
pályázatunk témája a testi és lelki egészség, s szerettem volna tájékozottabb
lenni a témában, hogy hatékonyabb munkát végezhessek a projektben. A leírásban
azt találtam, hogy a kurzus során olyan tudást sajátíthatok el, amely
stratégiákat nyújt a pozitív viselkedés megerősítésében, és ez az amire
szükségem van. Úgy érzem, hogy a tanári pályán egyre inkább azok a képességek
kerülnek előtérbe, válnak szükségessé, amelyekkel ez a tanfolyam foglalkozott,
hiszen konfliktuskezeléssel, a csoportdinamikai folyamatok ellenőrizésével napi
szinten kell foglalkoznunk vezetőként, osztályfőnökként és szaktanárként
egyaránt. Mindez gyakran nemcsak megnehezíti a szaktárgyi tudás átadását, de a
közösség hangulatára is komoly hatással van. Emellett úgy gondoltam, az angol
nyelv gyakorlására, nemzetközi tapasztalatcserére, szakmai kitekintésre is
remek lehetőséget nyújt a kurzus.
Felkészülés:
A mobilitásra való
felkészülés időszakában tanulmányoztam a kurzus tematikáját. Felvettem a
kurzusszervezővel a kapcsolatot, megkötöttük a képzési és a minőségbiztosítási
szerződéseket. A kiutazás előtt a tanárunk felvette velem a kapcsolatot és
elküldte az előzetes feladatokat. Ennek alapján a következőkkel készültem: egy
bemutatkozó prezentációt állítottam össze, mely fókuszált az intézményre, a
tantestületre, a diákokra és személyemre egyaránt. Az önértékelési és
tanfelügyeleti igényfelmérés a tanfolyam tematikájába illeszkedő eredményét is
belefoglaltam a prezentációmba. Az iskoláról és a diákéletről szóló részt a
gyerekek munkája alapján készítettem, azt gondoltam így tudok teljesen hiteles
lenni. A felkészülés része volt az utazás megtervezése, az olasz kultúra
tanulmányozása, Firenze kulturális lehetőségeinek feltérképezése, a
szálláslehetőségeknek való utánajárás, és a biztosítás megkötése is.
Résztvevők:
A csoportban 10-en
voltunk: 6 pedagógus Spanyolországból (3 iskola), 2 pedagógus Finnországból (1
iskola), 1 pedagógus Németországból (1 iskola) és jómagam Magyarországról. A
többség középiskolában tanít, hárman általános iskolában. A tanított
szaktárgyak tekintetében nagyon változatos volt a felhozatal: matematika,
fizika, természetismeret, hittan, alsós tanító, ének, biológia, fizika – nyelvtanárként
csak én dolgozom a résztvevők közül.
Tudás-,
készség- és képességfejlesztés
A tanfolyam kezdetén a
résztvevők bemutatkozása és a közös ismerkedés után, már az első napon
belekezdtünk az ismeretek elsajátításába. Érdekes és tanulságos
volt megismerni az eltérő oktatási rendszereket, és meghallgatni a kollégák
bemutatkozó előadásait. A képzőnk fantasztikus lelkesedéssel látott neki közös
munkának. Az elkövetkező napokban az előadások mellett többségben voltak azok a
szerepjátékok, amelyek alapjai a mindennapi iskolai életünkből hozott, valós helyzetek
voltak, és amelyekkel ki-ki otthon, a saját iskolájában küzdött. A képzés
tematikája rendkívül szerteágazó volt, a pozitív pszichológiától a tanári
kiégésig, valamint az érzelmi intelligenciától az iskolai konfliktusokig és
iskolai zaklatásig számos témával foglalkoztunk. A képző igyekezett az adott
terület legfrissebb kutatási eredményeit bemutatni, és a csoporttal
megvitattuk, hogy ezek hogyan hasznosíthatók a mindennapi munkában. Ehhez nagyon
sok gyakorlati feladatot, hasznos segítséget és ötletet is kaptunk, amelyeket a
csoport további új gondolatokkal egészített ki.
Egy egészen új megközelítésből
volt képes láttatni az előadónk a konfliktusok és az érzelmi intelligencia
szerepét ezekben a helyzetekben. Az egész kurzus vezető gondolata a pozitív
pszichológia és az aktív hallgatás technikája volt, amelynek hatását a
szerepjátékok során a saját bőrünkön (érzelmeinken) is érezhettük. Ezek mellett
számos olyan hasznos gyakorlati ötlettel gazdagodhattunk, amelyek átültethetők
a saját gyakorlatunkba is. A képzés utolsó előtti napján szinte teljes
egészében az iskolai zaklatás problémáját jártuk körül, azok különböző formáival
foglalkoztunk. Ezeken a foglalkozásokon is azon volt a hangsúly, hogy megértsük
a zaklatást kiváltó okokat, illetve ráébresszük a zaklatókat, hogy amit
csinálnak, az milyen következményekkel jár a közösségre és az egyes gyerekekre
nézve. Mint minden egyes helyzetben a hét során, az előadó hangsúlyozta, hogy
ezek a problémák az adott csoport, közösség problémái, és minden közösségnek
megvan az ereje és képessége, hogy megoldja ezeket a problémákat, a tanár
szerepe elsősorban a megoldás elősegítése.
Pozitív
oktatás, tanulás
A szakemberek szerint
feltűnően romlott a középiskolai és felsőoktatásban részt vevő diákok mentális
állapota az elmúlt évtizedekben. Az új megközelítés fókuszában az áll, hogy
hogyan lehet a negatív gondolkodásmódon változtatni és a tanulásban egy
optimista hozzáállást kialakítani a diákok körében. Kiemelkedően fontos a
paradigmaváltás:
A „What’s wrong?” megközelítés
helyett „What’s right with you?”!
A rugalmas alkalmazkodóképesség
összetevői:
·
a rugalmas gondolkodási képesség,
·
érzelmek felismerésére és szabályozására
való képesség,
·
önuralom.
·
optimizmus
·
realista szemlélet
·
önbizalom
·
szemléletváltásra való képesség
·
magas érzelmi intelligencia
·
empátia
·
ítélkezésmentes hozzáállás
·
képesség a segítség-kérésre
·
kudarcok, hibázások bevállalásának
képessége
Azt, hogy az iskolának
lehet szerepe abban, hogy mentálisan milyen állapotban vannak a gyerekek, nem
lehet vitatni. Más kérdés, hogy a gyerekek mentális állapota fő prioritás kell,
hogy legyen ma vagy sem. Ugyanakkor nap, mint nap láthatjuk, hogy a jó
lelkiállapotnak igenis szerepe van a tanulásban, a tanulás felé való
elkötelezettségben és az eredményességben is. Mindezt tanárként is
megtapasztaljuk az iskolában. Az, hogy mennyire érezzük jól magunkat egy adott
munkahelyen, milyen lelkiállapotban vagyunk, milyenek a kapcsolataink, alapvető
befolyással van a teljesítményünkre. Lelkiállapotunkat pedig a fent felsorolt
tényezők pozitívan tudják befolyásolni.
Érzelmi
intelligencia
Érzelmi intelligencia
alatt az emóciók érzékelésének, kontrollálásának és megértésének képességét
értjük. Az
életben való sikereink nem csak az értelmi képességeinktől függnek. A fejlett
érzelmi intelligenciának számos pozitív hatása van. Általánosságban elmondható,
hogy a gyermekek és a tinédzserek között az érzelmi intelligencia pozitív
korrelációt mutat a megfelelő társadalmi interakciókkal, a társas
kapcsolatokkal, és negatívat a társadalmi normákkal szembeni devianciákkal és
az antiszociális viselkedéssel. A felnőttek esetében a magas érzelmi
intelligencia összefüggésben van a társadalmi képességek jobb önérzékelésével
és a sikeresebb interperszonális kapcsolatokkal, miközben ezek az emberek
kevésbé agresszívak és kevesebb a problémájuk. Ez a fajta intelligencia a
humánerőforrás-szakemberek és a munkaadók számára is értékes kompetencia, a
szakmaiság mellett ugyanis a személyiségjegyeknek is fontos szerepe van a
kiválasztásnál. Az iskolapadból kikerülve a fiatal felnőttek ezt már az
állásinterjún megtapasztalhatják, mivel az EQ-t, hasonlóan az IQ-hoz,
tesztekkel mérik, de ez már abban megnyilvánul, hogy az adott jelölt tart-e
mondjuk szemkontaktust, vagy hogy nyíltan, őszintén kommunikál-e, ami sokkal
fontosabb, mint mondjuk egy motivációs levél vagy egy ajánlás. Érzelmeink,
hangulataink kontrollálása nagyon fontos a stresszes, bonyolult munkahelyi
szituációkban.
Mindfulness
– tudatos jelenlét
Egy olyan tudatosságot
takar, mely során a figyelmünket ítélkezésmentesen a jelen pillanatra, a jelen
történéseire irányítjuk. Az éber tudatot nyitottság, elfogadás és nagyobb együttérzés
jellemzi.
Gyakorlatok:
1, Ismerjük fel a
gondolatainkat
Ha megjelenik a “Nem
vagyok elég jó.” gondolata vagy önhibáztatásba, panaszkodásba kezdenénk,
álljunk meg egy pillanatra és szánjunk néhány percet arra, hogy rögzítsük ezek
csak a fejünkben megszülető gondolatok.
2, Relaxáljunk
A gondolatainkra a
testünk is reagál. A negatív gondolatok üss vagy fuss stresszreakciót
válthatnak ki. Lazítsuk el a testünket és használjuk a légzésünket. Figyeljük
meg, hogy milyen érzés a belégzés, majd a kilégzésnél engedjük ki a negatív
gondolatokat, képzeljük el, hogy a levegővel együtt távoznak a szervezetünkből.
Erőszakmentes
kommunikáció
Az erőszakmentes
kommunikáció modelljét Marshall B. Rosenberg PhD. klinikai szakpszichológus,
Carl Rogers tanítványa, nemzetközileg elismert békeközvetítő az 1960-as években
fejlesztette ki, hogy segítse az embereket abban, hogy nagyobb együttérzéssel
és világosabban (kevesebb félreértéssel) tudjanak egymással kommunikálni. Az
EMK modell négy lépése a megfigyelés (fizikai reakció, szavak a fejben), az
érzés (megállapítás), a szükséglet (minden viselkedés mögött van egy
szükséglet) és a kérés. Ezek tudatosítása és kifejezése segíti az önmagunkkal
és a másik féllel való kapcsolódást.
Problémamegoldás
7 lépése
1 A probléma azonosítása
2. Megoldási lehetőségek
gyűjtése
3. A megoldási
lehetőségek értékelése
4. Mindenki számára
megfelelő megoldás kiválasztása
5. Megvalósítás
6. Időpont kijelölése az
értékelésre
7. A siker ünneplése
Konfliktus
vagy zaklatás?
Egy-egy szituációt a
szülők és pedagógusok mindennapos konfliktusnak értékelnek, s ezzel tompítják
annak fontosságát, mondván, „mindenki szokott vitázni”. Éppen ezért nagyon
fontos meglátni azt, hogy mégis mi a különbség egy-egy konfliktus vagy vitás
helyzet, illetve az iskolai bántalmazás között. Az iskolai bántalmazás (bullying)
minden esetben egy ismétlődő jelenség, amelyet szándékosan, előre tervezetten
hajt végre a zaklató. A gyakorlatban tehát azt látjuk, hogy van egy gyermek,
akit időről-időre csúfolnak, megvernek vagy kiközösítenek. A bántalmazás
hátterében elképzelhetetlenül sokféle jellemző állhat. Bántják, mert ő az „új
gyerek”, a „legfiatalabb gyerek”, a „gazdag gyerek”, a „szegény gyerek”, a
„magas gyerek” vagy éppen az „alacsony gyerek”. De gyakran válik áldozattá az
az iskolás is, aki tehetséges, mert ezáltal kiemelkedik a többiek közül, vagy
aki zárkózott, csendes, hisz ő pedig „furának” számíthat a többiek szemében. A
veszekedést és a zaklatást meg lehet különböztetni egymástól annak mentén is,
hogy a felek milyen intenzív érzelmeket élnek át. Jellemzően egy konfliktus
esetén mindkét résztvevő azonos intenzitású érzelmeket él meg, például
mindketten egyformán dühösek egymásra a vitás kérdés kapcsán. Ezzel szemben a
bullying esetén az érzelmek sokkal intenzívebben jelennek meg az áldozatnál.
Tehát a bántalmazott gyermek érzései – például a szomorúság, a düh vagy akár a
szégyen – hosszú időn át és nagyon erőteljesen állhatnak fenn.
Hasznos linkek:
Increasing
Motivation
https://positivepsychology.com/growth-mindset-vs-fixed-mindset/
https://www.mindtools.com/pages/article/autonomy-mastery-purpose.htm
https://www.gettingsmart.com/2016/08/15-actionable-strategies-for-increasing-student-motivation-and-engagement/
https://www.cultofpedagogy.com/student-motivation/
Mindfulness
https://www.youtube.com/watch?v=GVWRvVH5gBQ&list=PLkww2r0gig8_UI5QQq2Y_ktjeJ5kpMBH1&index=15
https://www.mindful.org/
Resilience:
https://www.teacheracademy.eu/blog/developing-resilience-for-the-challenges-of-school/
Positive
Schools
https://www.teacheracademy.eu/blog/strategies-for-a-more-positive-school-environment/
Emotional
and Social Intelligence
http://ei.yale.edu/ (Mood Meter, RULER, etc)
Social
and Emotional Learning
https://www.youtube.com/watch?v=DqNn9qWoO1M&list=PLkww2r0gig88UxRwpD8K7Qz6ERjyeay-X&index=59&t=0s
https://casel.org/about-2/
Conflict
Management Techniques
https://www.youtube.com/watch?v=v4sby5j4dTY&list=PLkww2r0gig88UxRwpD8K7Qz6ERjyeay-X&index=54
KIVA
anti-bullying program
http://www.kivaprogram.net/parents/
Dialogue
Circles
https://www.youtube.com/watch?v=qTr4v0eYigM&list=PLkww2r0gig88UxRwpD8K7Qz6ERjyeay-X&index=43
Szabadidő:
Szabadidőmben felfedeztem
a város múzeumait, templomait, piacait; gyönyörködtem a román, gótikus és
reneszánsz építészet eddig csak könyvekből ismert épületeiben és
műalkotásaiban. A szabad délutánok lehetővé tették, hogy Firenze jó néhány
híres látnivalóját felkeressem, s megcsodáljam (Palazzo Pitti, Vecchio Híd,
Palazzo Vecchio Duomo di Santa Maria del Fiore, Piazzale
Michelangelo, San Miniato al Monte bazilika, Piazza del Signoria).
Az iskola
kettő fakultatív városnéző programot is szervezett, melyeket kettő munkatársuk
vezetett, akik kiváló idegenvezetőnek bizonyultak, hiszen olyan információkat
is elárultak a városról, olyan helyekre vittek minket, melyeket az
útikönyvekben nem találhatunk.
A hétvégén szervezett kirándulásokon vehettünk
részt. Én egy egész napos túrát választottam: San Gimiano, Siena és Chianti
szépségeit láthattam. Páratlan kulturális élményekben volt részem.
Összegzés:
Az egy hét nagyon gyorsan
véget ért, és bár alaposan megismerkedhettünk több nagyon jó módszerrel,
azonban ahhoz túl rövid volt a rendelkezésre álló idő, hogy ez a megközelítés
napi rutinná tudjon válni. Kiemelkedő volt az a módszertani megközelítés, mely
önmagában is sok ötletet adott a saját módszertani eszköztár megújítására. Úgy
gondolom, hogy a képzés önbizalmat és lendületet adott ahhoz, hogy azt az
eddigi passzív tudást, amiről korábban hallottam, olvastam, felszínre hozza és
bátrabban használjam ezeket a technikákat a jövőben, és elegendő muníciót
jelentett ahhoz, hogy új úton induljak el.
A többnemzetiségű
összetétele a csoportnak is nagyon inspiráló volt, és érdekes volt
meghallgatni, hogy ki milyen körülmények között dolgozik, milyen megoldási
stratégiákat használ nemzeti, intézményi vagy akár egyéni szinten. Fontos munkakapcsolatokra
tettem szert, amit remélem a jövőben kamatoztatni tudok majd, sok kedves embert
ismertem meg és szereztem új ismerősöket, barátokat.
A kurzus utolsó napján
megkaptam a tanfolyam látogatást igazoló dokumentumokat, oklevelet és az
Europass mobilitás aláírt, lepecsételt példányát.
A kurzusszervező
intézmény által kínált szálláslehetőségek közül egy városközpontban levő többszobás
önálló apartmant választottam, melyen egyetemista hallgatókkal osztoztam. Az
iskola és a szállás központi elhelyezkedése lehetővé tette, hogy gyalog járjam
be a város nevezetességeit.
Összegezve az egyhetes
tanulmányi utat: az Erasmus+ tanári mobilitás Firenzében eltöltött ideje igen
hasznos volt számomra. Úgy gondolom, hogy a kint megszerzett tudást és
tapasztalatokat nagyszerűen tudom hasznosítani az itthoni iskolai munkám során,
és nem utolsósorban az angol munkanyelv segítette nyelvi fejlődésemet is. Elmondhatom,
hogy szakmai látóköröm a képzés végére jelentősen kiszélesedett, és számtalan
új ötlettel, inspiráló gondolattal gyarapodtam, amelyek egy része az én
intézményemben is megvalósítható, és a napi munkám részévé tud válni. Az
átadott technikák segítséget nyújtanak a tanulók hatékonyabb kezelésében,
valamint a kollégákkal és a szülőkkel való közös hang és párbeszéd
kiépítésében.
Disszemináció:
Bemutató órák
Tavaszi Pedagógiai Napok –
műhelymunkák
Érzékenyítő foglalkozás a
tantestületnek
Szaktanácsadói műhelymunkák
Az Erasmus+ KA229 Iskolai
Együttműködések keretében futó projekt partnereinek videókonferencia: a projekt
feladataihoz kapcsolódó ismeretanyag továbbadása
"Yesterday is
history, tomorrow is a mystery, but today is a gift.” (Bill Keane)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése