Gál Krisztina

Methodology Revisited, Revitalised & Re-Energised

Language Teaching Methodology in Practice Today


14-24 October 2019

The aim of this two-week course is for teachers and teacher trainers to experience a range of interesting activities linking methodology and learning theories to today’s classroom. It covers a broad span of teaching ideas and activities to enliven lessons and make them more motivating. Sessions are practical, include a focus on technology and help teachers reflect on their approach to teaching today's students. The course addresses the needs of language teachers and educators in secondary and adult education.
https://www.etimalta.com/course/methodology-revisited-revitalised-renergised-2-weeks/



ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ

Projekt: Methodology Revisited, Revitalised & Re-Energised


Helyszín: Málta


Időpont: 2019. október 14 - 2019. október 24.



Gimnáziumunk sikeresen pályázott az Erasmus+ programban meghirdetett pedagógus továbbképzésekre, így  részt vehettem Máltán az Executive Training Institute által szervezett  kéthetes módszertani kurzuson.
Miért választottam a „Methodology Revisited, Revitalised, Re-energised” című továbbképzést? Több okból is.
A pedagógus pálya szépségei közé tartozik, hogy sok szeretetet, közös élményt kapunk a gyerekektől, viszont mi magunk is sokat adunk lelki tartalékainkból. Nem szabad hagynunk, hogy ezek kimerüljenek, keresnünk kell forrásokat a feltöltődéshez.
 Az egyre gyorsabban változó világban szakmailag is alapvető követnünk a kihívásokat, új oktatási módszereket kell megismernünk. Az „élethosszig tartó tanulás” (lifelong learning) pályánk természetes részévé kell, hogy váljon.
Nyelvtanárként nagyon fontosnak tartom, hogy időről-időre lehetőséget kapjak visszatérni valamely angol nyelvű országba nyelvgyakorlás és az ottani kultúra megismerése, mindennapi megélése céljából. A két hét alatt fogadó családnál laktam. Sokat beszélgettem velük a Máltát foglalkoztató kérdésekről, de történelemről, irodalomról, vallásról, népi hagyományaikról is.
Végül, de nem utolsó sorban a külföldi továbbképzéseken számos jövőbeli munkakapcsolat, akár barátság is kialakulhat az Európai Unió más országaiból érkezett kollégákkal. A továbbképzésen észt, lett, német, olasz, lengyel és spanyol  pedagógusok és Magyarországról jómagam vettünk részt.
A továbbképzés tíz munkanapja alatt az idegennyelv tanítás módszertanának harminc különböző területével foglalkoztunk. A témák érdekesek voltak, a tanórák alatt rengeteg feladatot csináltunk meg, projekteket készítettünk el. Különböző munkaformákban dolgoztunk: önállóan, párban, kisebb-nagyobb csoportokban. Mindenki aktívan részt vett az 56 tanórán a feladatok megoldásában. Majd  megvitattuk, hogyan tudnánk adaptálni a gyakorlatokat  saját tanítási-pedagógiai értelmezésünkhöz, gondolatvilágunkhoz.
A feldolgozott témákból csak néhányat említek. Mi motiválja a mai diákokat?;  Hogy segítsük diákjainkat, hogy bátran megszólaljanak idegennyelven?;  Tanulói stílusok; Szólások, közmondások; A zene alkalmazása az idegennyelv-tanításban; Történetmesélés; Az internet használata; Szótárhasználat; Nyelvtani feladatok; Kooperatív tanulás; Dráma, szerepjáték; Szókincs tanítás; Tanítás a humor erejével; Hogyan tegyük érdekessé a kiejtés tanítását?; Az igazi angol beszéd: mi a különbség az ún. „received pronunciation” és a valódi nyelvhasználat között?; Bevezetés a „wiki” világába; Az írásbeliség stratégiái; Projektmunkák; Keresztrejtvények és quizek tervezése
A továbbképzésre felkészülten kellett érkeznünk, hogy ott tovább tudjuk gondolni a megadott témákat. A képző intézet olvasmánylistával segítette a felkészülést. Ezek között találhattam mind módszertani, mind a máltai történelemről és kultúráról szóló írásokat.
A képzés folyamán kidolgoztuk egyéni fejlesztési tervünket. Kiválasztottuk azokat a gyakorlatokat, amelyekből mi magunk is sokat tanultunk és amelyeket tanóráinkon is szeretnénk fölhasználni.
A továbbképzés fontos eredménye, hogy a résztvevők csatlakoztak az ETI Teacher Training Facebook közösségéhez, amely lehetővé teszi a külföldi kollégákkal való kapcsolattartást és közös munkát. Ezen kívül csatlakoztunk az ETI Malta által vezetett Methods  (Communicative Language Teaching Methods)  című európai uniós projekthez. További szakmai segítség, hogy elérhető számunkra jónéhány, a kommunikatív tanulási módszerek és technikák alkalmazását segítő platform, mint a PhyEmoC, a Simulations, a Task-Based Learning és a Computer-Assisted Language Learning.
A továbbképzés két hete alatt sok új ötlettel gazdagodott pedagógiai tárházam valamint nagy öröm volt számomra, hogy egy olyan ország kultúrájával ismerkedhettem meg, amelynek egyik hivatalos nyelve az angol, mégis – annak ellenére, hogy angol szakos vagyok – keveset tudtam róla.
A kurzuson tanultakat be fogom építeni tanóráimba, ezáltal színesebbé téve az ismeretanyag elsajátításának folyamatát. A konkrét feladatokat – amelyeket mi magunk is megoldottunk - , és a hozzájuk kapcsolódó módszertani elemeket beillesztem a tankönyv menetébe, így sok érdekes, motiváló kiegészítő anyaggal segítem diákjaimat az élvezetes nyelvtanuláshoz. Remélem, hogy ezáltal tanulóim  hozzáállása még pozitívabb lesz és még tudatosabban átlátják, hogy az idegennyelv tanulása nem cél, hanem eszköz a világ jobb megismeréséhez.
Az Európai Unió által kiírt pályázatok fontos eleme, hogy a megszerzett ismeretanyagot átadjuk pedagógustársainknak is. Szeretnék bemutatóórát és workshopokat tartani a téma iránt érdeklődő kollégáimnak. Fontosnak tartom az összegyűjtött feladatok digitalizálását és egy feladatbank létrehozását is. 
Összegzésképpen azt mondhatom, hogy számomra a legértékesebbek a szakmai és baráti kapcsolatok, amelyek egy ilyen továbbképzés során alakulnak ki. Egy észt, egy lettországi és egy német kolléganővel tervezzük, hogy a mindennapi tanításban különböző projektek elkészítésébe vonnánk be tanítványainkat a közös közvetítőnyelv, az angol segítségével.  
 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon